יום שבת, 24 ביולי 2010

טראפלס שוקולד לחג האהבה

באמצע הקיץ הלוהט, שלא מתרחש בו כלום כי נורא חם, אנחנו חוגגים את חג האהבה; תרוץ מצוין לחגיגה של אוכל טוב ומתנות. מאחר וכל כך חם הרי שארוחה ממש אין חשק להכין, אבל משהו שימתיק לנו את חיים עם קצת קאווה או שמפניה ליד יכול להוות כיבוד מושלם למסיבת אהבה, ומה יותר מתוק מטראפלס שוקולד? רק האהבה עצמה.

אבל לפני שנפשיל שרוולים , כיצד נולד לו חג האהבה היהודי?
החג נולד בימי המשנה, עם סיום הבציר כאשר עדין חם והיום התארך לו וכשהלילה הגיע והירח היה מלא, בכדי להפיג את השעמום הבנות היו לובשות לבן ויוצאות אל הכרמים בריקודים. הגברים היו צופים בהן ובוחרים מתוכן את בת זוגן העתידית במעין שידוך ללא שדכן.
ועכשיו לעבודה:


400 גר' שוקולד מריר מאיכות טובה
250 מ"ל שמנת מתוקה
150 גר' חמאה רכה מאד
1/4 כוס ויסקי או קוניאק או גרנד מרנייה או קואנטרו.
פלפל גרוס שחור
אבקת קקאו או אבקת תה ירוק

בקערה נוחה לעבודה שוברים את השוקולד לקוביות. בכלי אחר מביאים את השמנת לסף רתיחה ומיד יוצקים אותה מעל השוקולד והחמאה,מניחים לכמה דקות ורק אז מתחילים בערבוב.

מערבבים היטב עד לקבלת תערובת חלקה לגמרי ומבריקה, ומוסיפים את האלכוהול שבחרתם.

מכניסים למקפיא למשך שעתיים לפחות, התערובת צריכה להתקשות לגמרי כי אחרת אין אפשרות ליצור את הכדורים.
ליצירת הטראפלס: יש לזכור שצריך לעבוד מאד מהר כדי שהשוקולד לא ימס ובחדר ממזוג כמובן.
מסננים את אבקת הקקאו לקערית נוחה לעבודה כדי להימנע מגושים . צרים כדורים בגודל 3 ס"מ ומגלגלים בתערובת הקקאו, מניחים על מגש הגשה. כמובן שרצוי לקרר לפני הגשה.יוחי החליט שתערובת תה ירוק תהיה ציפוי מצוין והוא צדק! לכן פתחנו כמה שקיות תה ירוק אל תוך העלי ובעזרת המכתש הפכנו את התערובת לאבקת עלי תה ירוק, ובכל פעם שגלגלתי טראפלס בתה הירוק מישהו כאן בבית עבר וגנב לי אותו לכן נשאר אחד שהצלחתי לחטוף מפיו של אחד הגנבים וזה הוא שעומד כאן לפניכם.

טיפ: אם החדר לא קר מספיק אני נוהגת להניח את קערת השוקולד בתוך קערה נוספת עם קרח בזמן העבודה אצלנו המזגן עמד על 18 מעלות האחרים קפאו ואבל לי ולטראפלס היה נעים


ולפני סיום זה מה שיקבלו ממני מחר בני ביתי כמנחת אהבה:

צילום: יוחי מנדיל

יום שבת, 17 ביולי 2010

חופשה באיטליה טיול ברומא וסיינה


ביום השני, לאחר מנוחה קצרה בה צברנו קצת אנרגיה, נסענו לרומא. למרות שכבר היינו אין ספור פעמים ברומא החלטנו הפעם לקחת את עניין הוותיקן מאד ברצינות. רצינו לערוך טיול מודרך בתוך המוזיאון של הוותיקן ובקפלה הסיסטנית, וגילינו שהעניין מאוד פשוט לבצוע – נרשמים דרך האינטרנט ומזמינים סיור בשעה הנוחה לכם ובשפה הרצויה לכם. יש לקחת בחשבון שאין מיזוג אויר בשום מקום בתוך המוזיאונים אלא רק בחדר השטיחים.

חצר המוזיאונים.

מגיעים בשעה היעודה, מתכנסים הקבוצה מקבלים מכשיר ווקי טוקי + מדריכה. המדריכה מדברת אל המכשיר שלה והיא מגיעה הישר אל האוזניים שלכם.
כך לא צריך להתאמץ בהקשבה למדריכה מבעד לרעשי התיירים האחרים, נהנים מחפצי החמדה וגם על הדרך עושים קצת התעמלות – הליכה של כשלוש שעות רצופות עם עצירות פתע ליד פסלים, שטיחים, ציורים וחפצי אומנות אחרים. בהחלט מומלץ לאוהדי האומנות.
אחרי הסיור בוותיקן יצאנו ברגל לפיאצה נאבונה. שם היינו חייבם לאכול פיצה נפלאה ב - LA FOCACCIA וכמובן לטעום את הגלידה של הפריג'ידריום שבימים אלו נחשבת לגלדריה הטובה ברומא משם הלכנו לכיכר המדרגות הספרדיות ולכיכר טרבי בה המזרקה המפורסמת. עייפים אך מאד מרוצים נסענו הביתה לנוח קצת.

למחרת החלטנו לנסוע להעיר השנייה בגודלה בטוסקנה, הלא היא העיר סיינה.

יש בה אוניברסיטה, בנק גדול הקיים כבר מימי הרנסנס, ומבחר גדול של הרבה מאכלים מתוקים מדהימים וזה רק מדגם מייצג של המתוקים המקומיים.

PANFORTE, RICCIARELLI


ואם כבר טוסקנה אז חייבים לאכול ארוחה טוסקנית אופיינית:

סייטק פלורנטיני בגודל של 1.200 ק"ג


פרושוטו מקומי, קרוסטיני מפולנטה עם פיטריות פורצ'יני ופטה כבד איטלקי מופלא השונה מכל פטה שכבר אכלתם , המכיל יין ומרווה.



והפעם החלטנו לא לדלג על המנות האחרונות כי הן היו יוצאות מן הכלל .

אחרי שצעדנו לאורך ולרוחבה של סיינה, אכלנו טוב ושתינו טוב שוב חזרנו הביתה לנוח מהמאמץ האינטלקטואלי-קולינרי שעברנו.

וביומיים הבאים ישבנו בבית, בישלנו, שתינו רק ספומנטה רוזה ותכננו את הפעם הבאה בה נגיע לאורבייטו.

את הצילומים צילמנו במצלמת הכיס שלנו PANASONIC ZS-3

ומי שרוצה להיזכר איטליה פרק א

יום רביעי, 14 ביולי 2010

חופשה באיטליה טיול במחוז אומבריה - סוף שבוע ארוך פרק א


אנחנו נוסעים לעיתים קרובות לאיטליה. הדוד שלנו גר שם במקום שאין לי דרך אחרת להגדיר אותו אלא כגן עדן; הציוויליזציה נמצאת בערך 20 דקות במכונית מ"הבית" שלו (אם להיות קטנונית, אפרט ואגיד שלא מדובר ממש בבית אלא בית חווה מאמצע המאה ה-19) השוכן על שפת אגם מלאכותי בלב אומבריה, סביבו כר דשא ענק הזרוע בעצי פרי והמון לטאות קטנות, עקרבים שחורים בלתי מזיקים, וכל מיני זוחלים וג'וקים דוברי איטלקית.
מאחר והנער צריך להתגייס לצבא במהלך הקיץ החלטנו לפנק אותו בסופשבוע ארוך בלב הירוק, בקיץ החם והלוהט האיטלקי. האיטלקי הממוצע לא מאמין במזגן, אך שפר עלינו מזלנו ובימים בהם החלטנו לטייל מזג האוויר היה לצידנו. יום אחד סיירנו במוזאון הותיקן וביום השני ערכנו סיור מודרך בעיר היפיפיה סיינה שבטוסקנה. ביומיים הנותרים נהנינו מהירוק המופלא המקיף את הבית.
אז מה היה לנו ביום הראשון?
ישבנו לנו בצל עם יין תוסס איטלקי ואימצנו את תאי המוח שלנו בבעיה הקשה – איפה נאכל צהריים היום? הפור נפל על מסעדה בעיר FABRO הנמצאת כ-20 ק"מ מאורביטו באוטוסטראדה לכיוון פירנצה. אי אפשר לפספס אותה כי היא נמצאת מיד ביציאה מהאוטוסטראדה לעיר פאברו.
הפעם את תיעוד הטיול והארוחה הזו בפרט אני עשיתי במצלמת הכיס שלי PANASONIC ZS-3 (הנוחה מאד לטיולים).

LA BETTOLA DEL BUTTERO הוא שם המקום. יש להניח שהמקום היה פעם חווה עתיקה, אך היום המבנה משמש כמלון ומסעדה המפורסמת בבשרים שלה. אנחנו אכלנו קרוסטיני כפתיח, פסטה למנה ראשונה ובשר נפלא למנה עיקרית. לסיום כבר לא יכולנו לאכול דבר, לכן רק שתינו קפה ונסענו חזרה לנוח מהארוחה .


קרוסטיני עם עגבניות טריות מעט מתוקות ועלי ארוגולה רעננים מעט שמן זית ומלח

פסטה PICI עם פרוסות דקיקות של כמהין שחורות.

פסטה PICI ברוטב בשר ברווז.

המנות העיקריות שלנו על האש

תוספת אופיינית לבשר שעועית יבשה לבנה עם מעט שמן זית מלח ופלפל שחור נפלא!

עלי מנגולד חלוטים במים ומוקפצים במחבת עם מעט שום ושמן זית מוגשים עם פלח לימון לריענון החיך

אך, ללקק את השפתיים ואת האצבעות!!
כתובת המסעדה:
Via dei Pini, 05015 Fabro, Italy
טלפון: 00390763832063 , 00390763832446 בימי ראשון המסעדה סגורה!

הפרק הבא: רומא וסיינה

יום שני, 12 ביולי 2010

פסטה פרימוורה


כמו שכולכם בטח שמתם לב, בימים האחרונים חם נורא, והדבר היחיד שאני רוצה לעשות זה לשבת עם משקה טוב ביד אחת וספר ביד השניה. מה אפשר לעשות שהחיים לא מאפשרים לנו לעשות את זה על בסיס קבוע, ויש מטלות, משימות וחובות שהן, לעומת זאת, כן על בסיס קבוע. בכל מקרה, השבוע לא ממש בא לי לבשל, ובכל זאת צריך לאכול. היינו רק שתינו בבית, אני והנערה, הבחורים היו במשימות מחוץ לבית, והרעב השתולל. ירקות היו במקרר ופסטה יש תמיד במזווה ולכן התענגנו על פסטה פרימוורה נפלאה. כמובן שכוס יין לבן מצוין ליוותה את הארוחה – החיים יפים. אבל, לפני העבודה, כמו תמיד, יש סיפור רכילות אודות כיצד נולדה המנה הנהדרת והפשוטה הזו.
חודש מאי בשנת 1975 מסעדת לה סירק בני יורק מארחת קבוצה של מבקרי מסעדות, אשר למעשה חונים בניו יורק לפני היעד הסופי שלהם – כנס בקנדה. המסעדה שייכת למשפחת מרקוני ומנוהלת ע"י סיריו מקוני.
קבוצת המבקרים שהתקבצו יחדיו במסעדה החליטו לאתגר את סיריו שרק עסק בניהול המסעדה אך לא בישל בה. הם סרבו לכל דבר מהתפריט ובקשו מסיריו לבשל להם פסטה טובה!

בלי שום בעיה נענה סיריו לאתגר, נכנס למטבח ואסף מכל הבא ליד – ירקות, קצת שמן זית, קצת שום, קצת בזיליקום והרי לכם – פסטה פרימוורה.

לעבודה:
ל – 4 אנשים
500 גר' פסטה
1/2 כוס שמן זית
15 ראשי אספרגוס ירוקים
פרחים מברוקולי אחד
2 זוקיני – חצויים ל – 4 לאורך ואח"כ פרוסים לפרוסות דקות
200 גר' אפונת שלג או אפונה רחבה חתוכים לרוחב לשניים
7 פטריות שמפניון – חתוכות לרבעים
חופן צנוברים קלויים
250 גר' עגבניות שרי חצויות לשניים
חצי פלפל אדום חתוך לרצועות דקות
4 שני שום קצוץ
10 ענפי בזיליקום רק העלים קצוצים
פטרוזיליה קצוצה חופן.
מלח, פלפל שחור גרוס

מפרידים בעזרת הידיים את פרחי הברוקולי בעדינות

את ראשי האספרגוס חותכים ושומרים לסוף הבישול את הגבעול קוצצים ומכניסים אל המחבת עם שאר הירקות

במחבת רחב מחממים את השמן מוסיפים את השום הקצוץ וברגע שמופיעות בועות מסביב לשולי השמן מוסיפים את פרחי הברוקולי את הזוקיני אפונת השלג והאספרגוס.

<>
מערבבים היטב מוסיפים את השמפניון ואת העגבניות מערבבים היטב סוגרים עם מכסה ומניחים לזה להתבשל מוסיפים מלח ופלפל שחור גרוס לפי הטעם. בינתיים קוצצים את הפטרוזיליה ואת הבזיליקום את הצנוברים ניתן לקלות במיקרו .





כאשר הפסטה מוכנה מסננים אותה ומעבירים למחבת עם הרוטב מכבים את האש מערבבים היטב כך שכל הטעמים יספגו בפסטה מפזרים מלמעלה את הפטרוזיליה והבזיליקום הקצוצים, ואת הצנוברים הקלוים.

צילום:יוחי מנדיל

יום שני, 5 ביולי 2010

גאספאצ'ו מלפפונים - המלפפון המרענן הטבעי

המלפפונים היו מושלמים בשוק ולכן קניתי בלי הכרה, חלק החמצתי ועל כך בפוסט אחר, חלק הפכו לטצזיקי מושלם וגם על כך בפוסט אחר בקרוב מאד, ועם חלק עשינו ניסוי מוצלח ביותר גאספצ'ו מלפפונים!
אבל לפני שנתחיל בעבודה כמה עובדות על המלפפון:
המלפפון הוא בכלל פרי ולא ירק.
בעולם כולנו מכירים את המלפפון הירוק באוסטרליה המלפפון הוא צהוב ונקרא מלפפון לימוני.
מוצא המלפפון הוא מהודו, משם טייל ועבר דרך מרכז אסיה יוון, רומא וכך היגיע אל שאר העולם המערבי.
במאה ה-14 האנגלים פגשו את המלפפון, קולומבוס הביא אותו לטהיטי.
בתרבות הסינית המלפפון נחשב למצנן גוף וגורם משתן, לכן בריא לניקוי רעלים מהגוף.
מלפפונים מכילים את רוב הויטמינים להם הנכם נזקקים מידי יום ביומו. מלפפון אחד בלבד מכיל ויטמין B1 , ויטמין B2, ויטמין B3, ויטמין B5, ויטמין B6, חומצה פולית, ויטמין C, סידן, ברזל, מגנזיום, זרחן, אשלגן ואבץ.
מעוניינים להימנע מחמרמורת (הנגאובר) או מכאב ראש נוראי בעקבות ליל שתייה?
אכלו מספר פרוסות מלפפון לפני ההליכה למיטה, והתעוררו למחרת רעננים וללא כאב ראש. מלפפונים מכילים מספיק סוכר, ויטמין B ואלקטרוליט, המספיקים לחידוש מלאי המזון החיוני שהגוף איבד, שומר מרכיבים אלו באיזון ובכך מונע גם את החמרמרת וכאב הראש
מתוחים, לחוצים ואין לכם זמן להירגע במסג' או בספא ? חתכו מלפפון והשרו בסיר מים רותחים. הכימיקלים וחומרי המזון מהמלפפון, בתגובה למים הרותחים, ישתחררו באדי המים ויפיצו ניחוח מרגיע, המענג אמהות טריות וסטודנטים במבחנם הסופי, כאחד...
המלפפון טוב להורדת נפיחות בעיניים, מאחר והוא עשיר בלחות הוא מרכיב חשוב בתעשית הקוסמטיקה.
ולעבודה:
600 גר' מלפפונים רחוצים לא קלופים – חמישה מלפפונים בשרניים
1 פלפל אדום
1 פלפל ירוק
1 פלפל צהוב
עלים מ – 5 ענפים של נענע
6 עלי סלרי
150 מ"ל שמן זית (3/4 כוס)
50 גר' גבינת פרמזן מגוררת
3 כפות חומץ בן ייו אדום
מלח ופלפל שחור גרוס.
אופן הכנה:
מלפפון אחד ואת הפלפלים קוצצים לקוביות קטנות ומסדרים על משטח עבודה .

את שאר המלפפונים מרסקים בפולסים במעבד מזון עם השמן והחומץ וקמצוץ מלח.



מוסיפים את עלי המנטה וממשיכים בריסוק התערובת. לאחר שהתערובת חלקה מעבירים לכלי אטום מוספים כמה קוביות קרח ומכניסים לקירור במקרר.
להגשה מוזגים לכוס בעלת שפה רחבה, מפזרים מעל פלפל שחור ומלח ואת הפלפלם והמלפפון הקצוצים ולסיום מפזרים פרמזן מגורר ולקישוט עלה נענע. (אפשר להוסיף כף יוגורט לגיוון) מרענן נפלא שהוא גם ארוחה.


צילום: יוחי מנדיל