יום ראשון, 4 בדצמבר 2011

על שעונים מזויפים, גורדי שחקים עצומים, דייגים ומתכון לדמפלינגס ביתיים - Dumplings

.שנחאי – עיר ללא הפסקה! היא מורכבת טלאים-טלאים מחלקים ממגוון תקופות שונות: יש בה רובע סיני עתיק שנבנה במאה ה-17, רובע שנבנה בזמן הכיבוש הבריטי ונראה ממש כמו לונדון עצמה, ואילו הצרפתים הקימו לעצמם שם רובע צרפתי מלא חן ושיק.
בימים אלו הסינים בנו לעצמם שנחאי חדשה לגמרי: יש בה 20,000 גורדי שחקים שנבנו ב-20 שנה האחרונות; כל ארכיטקט שם הוא מלך, ולא אומרים "לא" למלך. אך העיר אינה מקוטבת רק מבחינה ארכיטקטונית: הדיסוננס בין המתקדם והחדיש לבין העבר והישן העולה מהעיר הזו מאד בוטה – בפתחו של גורד השחקים הכי גבוה בעיר אפשר למצוא גברת יושבת על הרצפה ושוזרת לעצמה את המטאטא בו תנקה את הרחוב בעוד רגע.

















(את התמונות בשנחאי צילמתי אני בידי הבלתי מיומנות אבל יוחי עיבד והתאים אותן לבלוג)

אחת החוויות היותר מצחיקות שעברנו בשנחאי קשורה, כמובן, בסיור הקניות שלנו בשוק הגדול. השוק הגדול הינו בניין בן 7 קומות כולו חנויות, בעיקר של תיקים "מזויפים" וכמובן שעונים.

מאחר והשארנו את הגברים בבית רצינו כולנו לפנק אותם ב"שעון יוקרתי"! patek philippe היה מאד מבוקש בקרב החבורה אבל גם גוצ'י, בולגרי ועוד אחרים רבים – אף מעצב לא הרגיש מקופח בחברתנו. לקחו אותנו לחנות תיקים, שם זירזו אותנו להיכנס אל מאחורי קיר נייד ומשם פתחו לנו דלת סתרים אל תוך כוך קטן והשאירו אותנו בהמתנה... עד שנכנסה בחורה צעירה עם המון, אבל באמת המון, שעונים. היא חשבה שאנחנו מדרום אמריקה ולכן החלה לדבר אתנו באנגלית מתובלת בספרדית כשהמטרה היא למכור לנו כמה שיותר שעונים בכמה שיותר כסף כמובן! מאחר ואנחנו לא מדברות סינית והיא יודעת להגיד בערך 3 מילים באנגלית המו"מ התנהל דרך המחשבון: היא הקלידה מס ואנחנו הקלדנו מס נגדי עד שהגענו לעמק השווה. זה היה תהליך מאד משעשע, ומי שאינו מורגל בעמידה על המקח צריך לדעת – בסין חייבים לעמוד על המקח! העניין הוא חלק מתרבות המסחר שלהם ובדרך כלל הם נוקבים בסכום גבוה פי 10 מהסכום שהריאלי של המוצר, וזאת אך ורק כדי לנהל את המו"מ. כמובן שכל אחת מאיתנו יצאה מ"מסתור השעונים" עם לפחות 2 שעונים.
משנחאי טסנו לגווילין. איזור זה היה פעם מכוסה בים, והיום הנוף שם נראה כאילו נלקח מתוך סרט מדע בדיוני. באזור זה ראינו איך עדיין דייגים דגים באותה שיטה בה דגו לפני 1000 שנה: בעזרת ציפור הקורמורן. בדיג מסוג זה ציפור הקורמורן למעשה עושה את עבודת הדייג. איזור זה ידוע גם באוכל המצוין שלו וכמעט כל מסעדה מקיימת גם סדנאות בישול. גולת הכותרת של הסדנה בה אנחנו השתתפנו הייתה הכנת דמפלינגס. במהלך הטיול שלנו אכלנו דמפלינגס בשיאן, שם יש כמה מסעדות המתמחות אך ורק בהכנת דמפלינגס, וזו היתה חוויה בפני עצמה. לכן, מאד שמחנו ללמוד להכין את המטעמים בעצמנו.
בצק הדמפלינגס הגיע כבר מוכן, אבל אם ממש רוצים ויש המון זמן אפשר להכין את הבצק בבית (מתכון בהמשך). מה שחשוב כאן הוא המילוי: בשר, ירקות, תבלינים, בשר בקר או עוף. יש לציין שהירקות צריכים להיות קצוצים ולא טחונים. את הבצק לדמפלינגס ניתן לקנות בחנות מזרח ומערב בשוק הכרמל ברח' הכרמל מס' 17. הבצק מגיע קפוא ולצורך העבודה לא צריך להפשיר אותו לגמרי. פרט חשוב נוסף הוא כלי האידוי – חשוב שיהיה כלי אידוי מבמבוק לבישול הדמפלינגס. כלי מסוג זה ניתן להשיג כמעט בכל המרכולים. את שלי קניתי ב"חצי חינם" בראשל"צ.
המתכון לדמפלינגס כפי שבישלנו בסדנת הבישול בסין:
30 דמפלינגס
100 גר' בשר קצוץ
30 גר פטריות שחורות
2 כפות (כ-20 גר' ) גזר קצוץ
3 בצלים ירוקים קצוצים
1 כף שמן
5 טיפות שמן שומשום
1/4 כפית פלפל לבן
1/2 כפית מלח
1 כפית רוטב צדפות (ניתן להחליף ברוטב סויה מתוק כהה)
1 כפית אבקת מרק.
לפני שנתחיל דבר אחד מאד חשוב: את כל המצרכים (החל בבצק לדמפלינגס וכלה בפיטריות שחורות) ניתן להשיג בחנות "מזרח ומערב" בשוק הכרמל רח' הכרמל 17 .

משרים את הפטריות השחורות במים, סוחטים וקוצצים אותן. מערבבים את הירקות הקצוצים עם הבשר מוסיפים את שמן השומשום, פלפל לבן, רוטב הצדפות ואבקת המרק . מניחים חצי כפית מהמלית במרכז עיגול הבצק, מרטיבים את שפתי העיגול במים ומדביקים את העיגול במרכז ובשני הצדדים יוצרים קפלים.
 

משמנים את כלי הבמבוק. מסדירים את הדמפלינגס בתור מכסים ומניחים מעל סיר עם מים רותחים, מאדים במשך 12 דקות. מגישים עם רוטב סויה בצד וחומץ שחור.
את הדמפלינגס האלו הכנו אצל יוחי וטלי בבית, הם נטרפו לארוחת ערב על ידי כל הנוכחים.

6 תגובות:

ענת אמר/ה...

נראה מעולה...יש גם מתכון לגירסה צמחונית?

מירי ויוחי אמר/ה...

גם אנחנו שאלנו את המדריך לגבי גרסא צימחונית התשובה היתה: כל ירק שאוהבים ניתן להכניס פנימה.
אני הייתי ממליצה על תרד או מנגולד. לא לבשל לפני אלא פשוט לקצוץ קטן ולערבב עם שאר המרכיבים שכבר כאן במתכון. אפשר גם להכין תערובת של פיטריות מסוגים שונים בנוסף לפטריות השחורות.
בהצלחה :-)

soul food אמר/ה...

עד כה , סין לא הייתה בכלל אופציה לביקור , ואילו כעת ,האפשרות הופכת להיות יותר מסעירה מפוסט לפוסט...
תודה
חיה

מירי ויוחי אמר/ה...

אני כל כך שמחה לשמוע! חיה, אם וכאשר זה יהיה אקטואלי אני לרשותך בכל שאלה.

גל_לוי אמר/ה...

איזה יופי! שמחה לשמוע על אנשים אחרים שחיפשו גירסאות צימחוניות - אני מטיילת בעולם המון, עוד לא הייתה לי בעיה למצוא אוכל שמתאים לי. אני במיוחד אוהבת דאמפלינגס עם בוק צ'וי. הכנתי ארוחת ערב לחברים, פרסתי מפה מפות והגשתי אוכל אסייאתי מדהים. ממש קל להכנה! תודה על הפוסט!

צימרים אמר/ה...

מעולה ממש מעולה